Hälsa

Vardaglig rörelse

Låt oss prata lite om det här med daglig rörelse. Inte kräkjobbig träning på 20 minuter där du ska göra 100 burpees utan det du rör dig under hela dagen. I Borås Tidning stod det idag att 68% av de svenska skolbarnen inte lever upp till Världshälsoorganisationens rekommendationer kring 1 timma fysisk aktivitet om dagen. Utöver detta är det bra att röra på sig genom att utöva enklare aktiviteter t.ex. någon lek osv. Varannan vuxen i Sverige är överviktig så uppenbarligen rör även vuxna på sig för lite. 

Aktiviteter som att plocka bär, svamp, kratta löv, klippa gräset är betydligt bättre för din kropp än att sitta nedsjunken i soffan hela eftermiddagen. Självklart får du sitta i soffan men det behöver ju inte ske flera timmar i sträck. 

Det vardagliga rörelsen som t.ex. gå eller cykla till och från jobbet, promenera en kortis på lunchen, göra små korta pauser varje timme om du sitter ner mycket, arbeta i trädgården m.m. är viktigare än någonsin. Slår vi ihop ett plus ett så rör vi på oss för lite och äter för mycket. Hälsomässigt så skulle jag våga säga att det är viktigare att du rör på dig utspritt under hela dagen och försöker sitta stilla så lite som möjligt. Det är viktigare för hälsan än att du ska göra stenhårda träningspass. Att träna har sina fördelar och är självklart viktigt även det. Men den dagliga rörelsen har vi tappat bort lite känns det som. Uppmana dina kollegor kring att ni ska peppa varandra till att röra er mer under dagen och gör det tillsammans. Jag har suttit ner lite mer än vanligt de senaste tre veckorna och förutom att min rygg värker konstant så blir jag mer sötsugen när jag suttit ner en stund, känner mig rastlös och okoncentrerad.

Aktiv transport är ett väldigt smart sätt att transportera sig från A till B. Att äga en cykel är verkligen en bra investering. Det finns så mycket att välja på idag så det finns garanterat något som passar dig.

Jag är van vid att vara igång och mår dåligt om jag får sitta stilla en hel dag.  Jag är övertygad kring att alla känner så men finns det inget att jämföra med så klart känslan av trötthet inte kopplas ihop med stillasittandet. Det spelar ingen roll att jag tränar 4 gånger i veckan, ja måste röra på mig mellan mina pass. 4 gånger i veckan blir kanske 8 timmar nu när jag cyklar och att röra sig 8 av 168 timmar är inte speciellt mycket. Och det ska tilläggas att det är inte många som tränar 8 timmar i veckan. Nu har jag turen att ha ett aktivt jobb där jag står, går och bär i 8 timmar. Men en stor del av alla som jobbar idag sitter på rumpan. Kombinationen inte träna, stillasittande jobb och tycka om att se på TV kan lätt leda till mindre än en timmas rörelse i veckan. Dagens samhälle är verkligen skapat för att vi inte ska behöva röra på oss mer än nödvändigt men jag tycker det är dags att vi ser förbi det och börjar få in den där vardagliga rörelsen igen. 

Hur gör du för att få in den vardagliga rörelsen?

Korta promenader under dagen för med sig många positiva effekter inte minst får du lite frisk luft och rensar tankarna lite vilket bidrar till bättre koncentration. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.