Kortleksträning

För mig betyder semester mer tid för sådant som annars kanske inte hinns med. Kortspel och andra spel är ett bra exempel på det. Om vi ska hålla oss till kortleken så går det göra betydligt mer än att spela traditionella kortspel och det är temat på veckans träning. Ja, det går att träna med kortleken. Jag har valt ut fyra övningar och varje färg och tecken motsvarar en övning. Hur många repetitioner du ska göra bestämmer kortet du drar upp. Får du upp hjärter kung så ska du göra 13 stycken knäböjsupphopp, spader 4 innebär 4 stycken burpees osv. Ta dig igenom hela kortleken och håll tummarna för att du har blandat väl. Vill du ha en tävling så tar du tiden och försöker slå den nästa gång. 

♠ = Burpees: se film för att förstå övningen

♣ = Cykla (en magövning): Ligg på rygg och arbeta med motsatt arm och ben mot varandra. En repetition innebär höger arm –> vänster knä + vänster arm –> höger knä. Se till att jobba med magen så du inte drar för mycket i nacken med händerna. Ju rakare ben i bottenläget (ej nudda marken) desto tyngre blir övningen.

♥ = Knäböjsupphopp: Som en knäböj fast du gör ett upphopp påväg upp. Se till att tår och knän är i samma riktning. Hoppa så högt du bara kan och landa mjukt i en knäböj.

= Utgående plankan: Sitt på huk och gå ut med händerna till plankan-position. Se till att hand och axel är i samma linje. Stå i plankan i 2 sekunder innan du går tillbaka. Spänn magen hela tiden och tänk att det är den som ska hjälpa dig gå ut och in. Hitta en neutral hållning i ryggen, alltså inte för mycket eller lite svank.

 

201119_NB_VOLU_YOGI_TANK_WMNS_2200124939998_FKläderna i filmen kommer från North Bend och linnet jag har på mig under tröjan är mitt favoritlinne. Det heter VOLU YOGI TANK WOMENS men det går alldeles utmärkt att träna annat än yoga i det. Finns bland annat på Team Sportia och kostar endast 199 kronor vilket jag tycker är ett riktigt kap. Det är så skönt att ha ett tight linne under och ett löst utanpå (de sitter ihop). 

 

 

Lycka till och tagga gärna dina träningspass med #mwsommarträning om du lägger upp dem på sociala medier. Genom att prenumerera på min YouTube-kanal kan du vara säker på att inte missa veckans träningsprogram.

I samarbete med North Bend