Helkroppsträning med TRX

Den här veckan använder jag mig av träningsband. Dessa har jag köpt på Team Sportia, men jag tror de går att få ta på hos vilken sportbutik som helst. TRX är egentligen namnet på ett märke som tillverkar dessa band, men jag har valt att kalla det TRX trots att mina band är av ett annat märke. Det viktiga under träning med dessa band är att ha en stark bål. Ju rakare kropp desto tyngre blir träningen. Det är lättare att träna på ett hårdare underlag än det jag har på filmen  (sand). Men kom ihåg all träning som blir gjord är bättre än ingen träning.  

Rodd Här arbetar främst skulderbladen, ryggen och biceps. Försök att få skulderbladen att dra dig uppåt och så lite armar som möjligt. Slappna av i axlarna.

Bröstpress Se till att dina händer är i höjd med ditt bröst. Pressa dig upp till raka armar och håll emot på vägen ner igen. 

Enhandrodd med twist Samma rörelse som rodden fast du gör en vridning i kroppen i nedre längst. Genom att arbeta med en sida i taget får båda sidorna jobba (naturligtvis). Vid en ”vanlig” rodd kan det lätt bli att den dominerande sidan arbetar mer.

Benindragningar Axel och hand ska vara i samma linje. Spänn magen och dra in benen med magen. Detta går även göra i TRX band men jag visar i en gunga.  

Utfall Håll stabila höfter, vilket betyder att du inte tippar mer år ena hållet än andra. Denna övningen tränar även balansen. 

Sprinter Går att göra både med och utan hopp (tuffare med hopp). Spänn hela kroppen. 

Knäböj Gå så djupt som du tycker känns bra. Skjut upp med hjälp av rumpan och försök att inte dra dig upp med hjälp av banden. 

 Höftlyft Ligg med benen i 90° vinkel. Skjut upp höften med hjälp av att spänna rumpan. 

Kläderna i filmen kommer från klädmärket North Bend som bland annat går att köpa på Team Sportia. Läs mer om kläderna och varumärket på deras hemsida

Lycka till och tagga gärna träningen med #mwsommarträning