Träningsinspiration

Att utöva En Svensk Klassiker

Det hela började för ganska exakt ett år sedan då jag fick frågan om jag ville blogga på vansbrosimningen.se och som ”lön” fick jag bland annat startbevis till simningen. På några timmar hade det gått från att ”jag lottar ut startbevisen” till ”jag anmäler mig” till ”va tusan, jag gör En Svensk Klassiker”. Noll erfarenhet av landsvägscykling, noll erfarenhet av öppet vatten simning, knappt någon erfarenhet av skidåkning och inga längre lopp gällande löpning i benen – klart jag klarar av det. 

Bild 3
Målgången vid Vansbrosimningen. 

Det är just det, att tro på sig själv kommer man så otroligt långt på. Jag vet att jag tar mig runt alla loppen. Konditionen är såpass bra att jag klarar det och mitt pannben är ta mig tusan rätt tjockt också. Jag har fått höra många säga att ”det hade jag aldrig klarat av” och då vill jag bara säga att ”nej, det kommer du aldrig göra med den inställningen”. Genom att tänka positiva tankar om sig själv och sin kapacitet så kommer man i mål. För mig är träningen till klassikern anledningen till att jag gör den. Resan mot målet är det roligaste. Tack vare att loppen är utspridda över hela året får jag rolig, varierande och spännande träning. Jag får lära mig mycket om min kropp och förstår idag att den klarar så mycket mer än vad jag har trott. Dagen då jag står på startlinjen är en belöning för all träning jag gjort och det är den bästa belöningen jag kan ge min kropp.

Känslan efter ett lopp är världens bästa känsla. 

14470469_935213143251956_1894900584495811453_n
Eller känslan i kroppen på upploppet, den är också rätt härlig!

Men klarar man verkligen klassikern om man inte är så träningsvan? Jag hade gips när jag bestämde mig och var ganska inaktiv i 4 månader innan träningen drog igång på allvar inför Vansbrosimningen. Så ja, man klarar av att göra klassikern oavsett tidigare träningserfarenheter. Sen måste man vara beredd på att lägga några timmar åt träning för det är uthållighetssporter och då behöver man träna. Det är inte kul att stå på startlinjen och veta med sig att man har tränat alldeles för lite. Men det är just detta som är själva grejen tycker jag. Att ha minst fyra lopp under en 12 månaders period gör att man håller igång träningen året om. Dessutom blir träningen ganska varierande året om vilket gör att motivationen finns med hela tiden. Kroppen får nya utmaningar och det tycker den om. Vi måste utmana kroppen för att träningen ska ge resultat. Jag älskar att leva med vetskapen att jag klarar av att springa 20 kilometer som ett långdistanspass mitt i vintern. Jag kan gå in på gymmet och köra tung styrketräning ifall jag vill. Min kropp har inte mått såhär bra på många år. Skadorna börjar försvinna (*peppar,peppar*), jag har god kontakt med musklerna, styrkan utvecklas och konditionen är bra. Så funderar du på att anmäla dig till något av klassikerloppen och ta dig an hela, halva eller tjejklassikern så är det dags att sluta fundera. Det är en sån otroligt rolig resa och jag lovar att du inte kommer att ångra dig. 

wp-1479102300935.jpg
Nu är det fokus på skidåkning fram till mars då jag förhoppningsvis kan plocka fram cykeln.

Jag vet att jag kommer göra detta flera gånger, det är ingen engångshändelse och jag hoppas på att få med mig fler och fler. Det är en perfekt sysselsättning för att bryta det annars ganska stillasittande samhället. Jag är hellre ute och åker skidor eller cyklar i några timmar än sitta och titta på något dåligt program som visas i repris på TV. Det är här det bästa jag kan ge till mig kropp just nu. 

1 reaktion på ”Att utöva En Svensk Klassiker

  1. Hej! Kan du inte tipsa om hur man kan minska/få bort sitt sockersug och vad man kan äta/dricka istället när man blir sugen på godis/sötsaker och läsk m.m.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.