MELLBERG WELLNESS

En balanserad hälsoblogg

Ledarskapets betydelse för hälsofrämjande arbetsplatser

Jag arbetar just nu med en projektplan till det kommande examensarbete i maj tillsammans med en klasskompis. Vi har valt ett ämne kring företagshälsa och hur ledarskapet har betydelse för hur företaget mår. Vårt ämne måste vara kopplat till ett folkhälsoproblem och ökad sjukskrivning kring psykisk och social ohälsa är något som vi ser. 


 

Den här filmen är verkligen värd att se, den handlar om den sjuka stressen och pressen som finns idag. Jag har stött på alldeles för många människor som är eller har varit sjukskrivna på grund av stress. Jag har hört så många berättelser kring hur lite de anställda kan påverka sin arbetssituation, behöver ta med jobbet hem på kvällen för att hinna och har ångest för pressen de känner på jobbet. Jag stöter dagligen på människor som är nära att ramla över den hårfina kanten kring att hantera sin stress eller att inte göra det. Det gör så ont i mig att det är så många människor som känner såhär och det går inte annat än att undra vad chefen/ledarna gör för att hindra detta. Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra från anställda att det går inte att göra något, situationen är som den är. Det tror inte jag på. Men däremot så tror jag inte att de är de anställda som i första hand kan göra något utan det är cheferna. Det är deras (förbannade) uppgift att se till att deras företag är bra företag att jobba på. Då menar jag inte enbart bra i form av lönsamhet utan även bra i from av god hälsa. Vi jobbar större delen av vår vakna tid och det känns helt orimligt för mig att hälsan inte sätts i 1:a rum och att arbetsplatsens funkar som hälsofrämjande arenor i samhället.

Tänk om alla arbetsplatser kunde fokusera mer kring detta, vilken god folkhälsa Sverige skulle få då. 

Hälsosmart julgodis

Alltså, den här chokladkolan är bland det godaste jag har ätit. Den innehåller inget raffinerat socker, mjöl och är helt veganska. Receptet hittade jag hos fina Scandinavian Wellness. Hennes blogg är så otroligt inspirerande med vackra bilder på god hälsosam mat och supergod recept. Alla borde klicka in och läsa bloggen, dessutom är det söta bebisbilder nu för hon har precis blivit mamma. 

Chokladkola med havssalt

Receptet på chokladkolan kommer här:

Du behöver
15 st färska dadlar
1 dl kakao
2 msk kokosolja
2 msk äkta lönnsirap
1 krm vaniljpulver

Garnering
Kakao/kanel/havssalt

Gör såhär
Mixa samtliga ingredienser i en mixer och smaka av.
Tryck ut smeten i en liten form med bakplåtspapper i.
Ställ in i frysen i en timme (jag glömde av och min stod i frysen i tre dygn).
Skär i lagom stora bitar.
Blanda ihop ingredienserna till garneringen och rulla bitarna i dem.
Ät direkt, eller förvara i kylskåp eller i frysen.

dsc_0249

dsc_0250

Jag måste nog köpa en ny kamera för vissa bilder blir otroligt suddiga, eller är det någon som vet vad det kan bero på? Kameran är några år gammal. 

 

Långfrukost med kokosnutella

God morgon!

Inatt har jag sovit bättre, skönt att slippa mardrömmar. Igår lämnade jag och min kompanjon in vår projektplan vilket betyder ledighet från skolan fram till måndag. Nu jobbar jag visserligen lördag och söndag men det kvittar, för då har jag bara en sak att fokusera på. 

Men nu ska jag prata om min frukost. Igår publicerade Sofia Johansson ett recept på kokosnutella på sin blogg. För mig lät det som drömmen, jag älskar kokos och jag älskar nutella. Så detta fick bli toppingen på mina  pannkakor den här morgonen och herregud så gott. Ni måste klicka in och ta del av de receptet, jag lovar att ni inte kommer ångra er. 

Om några timmar ska jag åka till Ulricehamn och besöka min naprapat. Ryggen har blivit betydligt bättre men något har hänt med min höft/sätesmuskel/hamstrings/vad. Jag kan inte ens vända mig i sängen utan måste typ greppa höftpartiet och lyfta det för sig. Det låter konstigt jag vet och jag hoppas verkligen han hittar felet för jag har haft konstant smärta i tre veckor. 

dsc_0253

Jag älskar att ha gott om tid på morgonen och hinna tända ljus, ha på nyhetsmorgon i bakgrunden och äta något extra gott. 

dsc_0256

Recept på bananpannkakor hittar ni här och hälsoshoten här
dsc_0258

Idag ska vi åka och köpa julgran, jag behöver ha mer julstämning känner jag. I morgon ska jag köpa mina sista julklappar och slå in dem så det är klart. 

Trötthet och dåligt samvete

Jag ska erkänna en sak. Jag är trött. Inte så trött så att jag inte kan hantera det men jag är trött. Tempot som den här hösten har inneburit har satt sina spår. På måndag startar den sista kursen för höstterminen och sen har jag bara slutspurten kvar innan jag tar min högskoleexamen i folkhälsovetenskap. Jag längtar tills den dagen då jag känner att jag är ledig när jag slutar jobbet och att jag kan göra och tänka på annat än plugg. Att jag kan slippa de ständigt dåliga samvetet kring att jag kanske har pluggat för lite, inte hinner med mina vänner, min familj och mina intressen. Att slippa stressen kring att uppgifter ska in, de ska rättas och jag ska bli godkänd. Även om jag inte vill erkänna det så vet jag att prestationsångesten visar sig varje gång. Jag vet att jag kommer klara det men jag längtar tills det är över. 

img_20161030_150840

Bästa sättet att återhämta sig!

Fram tills dess får jag försöka leva som jag lär och hitta tid för återhämtning, planera och prioritera min tid väl och skapa en bra struktur i min vardag. Det har funkat bra under hösten men det går säkert att göra bättre. Dessa tre punkter är något som är viktigt för mig för att undvika stress och kaos i livet.

  1. Gör klart en sak i taget. Det finns ingen anledning till att ha 100 bollar i luften, det stressar. Arbeta klart det som är påbörjat. Känslan av att kunna bocka av saker är ju underbar, eller hur?
  2. Lägg undan mobilen och skippa slösurfandet. Jag ställer alltid klockan på 60 minuter-intervall och lägger den i hallen. Efter 60 minuter när klockan ringer är det dags för en bensträckare och rast. Det kan handla om att vika tvätten, plocka in i diskmaskinen eller ta en promenad på 10 minuter. Det är viktigt att få en paus från det man håller på med för att samla ny energi.
  3. Glöm inte träningen. Utan träningen den här hösten hade jag varit totalt urlakad. Träningen är helig för mig och jag ser till att (nästan) aldrig prioritera bort den. Genom träningen får ja ny energi och min kropp tackar mig för att den får vara stark. 
wp-1479102300935.jpg

Efter nyår åker vi till Norefjell. En weekend med längdskidorna, familjen och tid återhämtning – det ser jag fram emot.

Ett grönare julbord

Jag försöker göra så gott jag kan, men jag vet att jag kan göra bättre, för att vara snäll mot miljön. Under detta året har jag blivit mer och mer rädd för vad som håller på att hända. Inatt drömde jag mardrömmar om att det var så varmt på jorden att människor brann upp …  Läs mitt senaste blogginlägg på Vansbrosimningen som handlar om min rädsla för klimatförändringarna.

Här hittar ni tre goda gröna alternativ till julbordet. Ett sätt att vara snäll mot miljön är att dra ner på köttkonsumtionen och äta mer vegetariskt, här får du lite hjälp på vägen. 

Recept för julen (och övriga året om du gillar julen)

Servera en grönkålspesto, här hittar du receptet.

Grönkålssallad

Och en grönkålssallad med äpple och apelsin i, här har du det receptet.

Griljerad blomkål

Det smakar ju inte som skinka precis men smaken av blomkål och senap tillsammans med basilika och ost var en väldigt god kombo. Här hittar du receptet. 

Eller veganska kikärtsbullar med smak av julen, dessa är en ny favorit. Klicka här för recept.

Kikärtsbullar med julsmak

« Äldre inlägg

© 2016 MELLBERG WELLNESS

Tema av Anders NorenUpp ↑