Styrketräna bort smärta

1:a december och årets sista månad är här. Hur fort har inte det här året gått då? Jag har hunnit ta både examen och avsluta En Svensk Klassiker vilket var två stora mål det här året. Men kanske det viktigaste av allt – jag har lyckats träna bort smärtan som mitt diskbråck åstadkommit.

När läkaren ringde mig i februari sa han att det var ett väldigt stort diskbråck och en operation kan krävas för att det ska bli bra. Som tusan heller tänkte jag och har varit extremt noggrann med min rehabträning sedan dess. Bålstabilitet och fokus stark & smärtfri kropp har lett till att jag inte på långa vägar har så ont som jag hade i våras. Efter Vätternrundan så valde jag att lägga allt fokus på att min rygg skulle bli bra och nu är det första gången på säkert två eller tre år som jag kan böja mig ner utan att det göra ont. Jag sover mycket bättre och känner mig betydligt starkare i hela kroppen. Det är så svårt att beskriva lyckan av att inte ha konstant smärta. Jag tror det måste upplevas för att det ska gå att förstå.

Här visar jag olika sorters hållningar, den i mitten är den vi ska sträva efter under träning men även till vardags. Det har varit mitt fokus sedan februari, att träna men stark och stabil bål för att bibehålla den hållningen i olika vardagssituationer. 

Vart vill jag komma med detta? Jo, jag vill hylla styrketräningen. Det är så förbaskat viktigt att ha en stark kropp som orkar med ens tempo i vardagen. Oavsett om du har ett tungt jobb, kontorsjobb eller lagom aktivt jobb så är det viktigt att du är stark. En stark kropp blir en snygg kropp. Lägg ditt fokus på en kropp som håller istället för en kropp som ser bra ut. En stark kropp innebär bland annat en bättre hållning vilket leder till att du känner dig snyggare. 

 

Snälla, hjälp mig!

Jag ser ju, konstigt nog, att det finns människor som klickar in här dagligen trots ursel uppdatering. Tack snälla för det! 

Jag ber nu om eran hjälp. Vad vill ni läsa om? Vad tycker ni är viktigt att jag lyfter i den här bloggen? Ska det vara med personligt, fler tips på stärkande träningsövningar, goda recept eller något helt annat? 

Hjälp mig att få tillbaka inspirationen till att skriva här!!

Tills dess vill jag tipsa om den här ljuvligt goda fisksoppan, receptet hittar du här. Unna dig ett gott surdegsbröd till. Kram ♥

Vad vill jag förmedla?

Jag har (som ni kanske märkt) inte skrivit här speciellt aktivt de senaste halvåret. Dels var jag med om en traumatisk upplevelse i somras som fick mig att värdera om saker och ting. Det kändes inte längre viktigt att vara inne på sociala medier när det viktigaste jag har höll på att försvinna rakt framför mina ögon. Jag värderade tid med familj och vänner högt innan men ännu högre nu. 

Sen har jag funderat kring om det verkligen behövs ytterligare en person som predikar om hälsosamma recept, tankar kring hur viktigt det är att träna och att vi behöver lära att älska oss själva. Jag känner någon slags avsmak kring alla olika konton som får sina liv att framstå som perfekta (jag är 100% säker på att det inte är så). Där det ska levas så hälsosamt som det bara går.  Så jag har funderat kring vad det är jag vill nå ut med, vad jag vill förespråka och om det överhuvudtaget är viktigt för mig att skriva om det. 

Jo, det känns viktigt att dela med mig om all kunskap jag besitter. För befolkningen fortsätter att bli sjuk på grund av ohälsosamma levnadsvanor. Och jag älskar att skriva och känner ett behov av att göra det. Men det känns ännu viktigare att inte bidra till någon slags perfektion och stress kring att leva 100% hälsosamt. Jag tror att det är strävan efter perfektion som får en del att misslyckas och ge upp. Men för gemene man duger det gott att vara sådär lagom hälsosam och framförallt att sätta sin egen ram kring vad som är hälsosamt. Vad är ens hälsa? Det finns ingen riktigt tydlig definition kring det och det är väl just därför du har all möjlighet att sätta din prägel på vad hälsa är för dig. Hur tänker du kring detta? Vad är hälsa för dig?

Spelkvällar på altanen med de som betyder mest, det ingår i receptet för att jag ska må bra.

Kvällar som dessa får mig att känna mig extra levande.

Mat som ger min kropp bra näring och energi ..

.. men även en bulle eller två får mig att må bra.

Träning i alla dess former som får min kropp att känna sig stark. Detta är bara några av mina komponenter för att jag ska må bra. Återhämtning, egentid, resor, långpromenader ect. är andra delar i mitt liv som ger mig energi. Det är inte så att alla delar är perfekta men så länge alla delar är lagom bra så mår jag bra. 

Ta hand om dig ♥

En värmande vegetarisk gulasch

Okej, den håll i er. Den här vegetariska soppan är utöver det vanliga. Ja, jag vågar nog till och med lova att det toppar min topp-3 godaste soppor. Och det bör tilläggas att jag äter en hel del soppa och har testat en och annan. Men det bästa av allt, den är enkelt att göra. Soppa är den perfekta rätten nu när kylan börjar smyga sig på.

Tärna 2 morötter, 6 små eller 3 stora potatisar, 1 palsternacka. Hacka 1 gul lök och riv 2 vitlöksklyftor. Stek 500 gram sojafärs någon minut innan du häller i löken. Tillsätt 1 msk paprikapulver och låt fräsa en stund. Häll i grönsakerna och låt den steka med någon minut. Blanda i 2 msk tomatpuré, 1 burk krossade tomater, 2 tsk mortlad hel kummin (OBS! inte spiskummin). Tillsätt  5 dl vatten, 2 grönsaksbuljongtärningar och 2 lagerblad. Låt detta stå och puttra tills grönsakerna är lagom mjuka, överkoka inte då soppar lätt blir puré då. Salta och peppra efter smak. 

Servera med nybakat bröd, knäckebröd eller ät som den är med en klick gräddfil. 

Lyxa till ditt knäckebröd

Okej, detta knäckebrödet måste finnas i mitt skafferi jämt. Det är kanske inte så att jag äter det varje dag men när suget väl kommer så är det ju skönt om det finns en burk. Superlätt att göra, det som tar tid är när de är i ugnen men då kan du ju göra något annat t.ex. sitta och ta igen dig. Receptet har jag hittat på ica.se och det är så bra så jag har inte ens lagt till eller bort något.  Psst! Gör dubbel eller tredubbel sats direkt p.ga. risk att det tar slut för snabbt. 

De är gott att äta de som de är men vill du lyxa till det lite extra ska du spetsa öronen och ögonen lite extra nu. Blanda valfri mängd smör (äkta) med riven västerbottenost och flingsalt. Jag säger bara MUMS! Har du glömt ställa fram smöret en stund innan? Riv de i rivjärnet så är det enklare att arbeta med (OBS! måste vara kallt smör annars blir det kletigt).  Jag brukar ha denna kombon till en god tomatsoppa!