MELLBERG WELLNESS

En balanserad hälsoblogg

Rapport från Vätternrundan

Såhär var min upplevelse kring Vätternrundan:

Vi åkte upp till Motala redan på fredag förmiddag och kom fram till campingen vid tre-tiden med husbilen. Jag måste börja med att ge en stor eloge till Motala SK som gav oss en trevlig upplevelse på Råssnäs provisoriska camping. Det fanns personal att fråga dygnet runt, de var tillmötesgående och hjälpte gärna till! Dessutom gick det gratisbussar in till Motala centrum som passade perfekt att ta med tanke på att regnet öste ner. Jag hämtade min nummerlapp och köpte den obligatoriska t-shirten. Tillbaka i husbilen igen lagade Daniel mat och jag förberedde cykel och kläder inför den kommande utmaningen. Klocka 20.00 gick vi och la oss. Daniel somnade med en gång men jag tittade på klockan sista gången 00.30 och den ringde 01.00. Så med 30 minuters sömn satte jag mig för att äta frukost (!). Jag klädde på mig och smorde in kroppen i solskydd, det är nog första gången jag gör det 01.30. Sedan bar det av till starten.

Jag var på tok för tidig vid starten. Då det brukar vara meterlånga köer till toaletter så var vi vid starten 1 timma innan start. Men det var inga köer och jag hann och gå på toa tre gånger, klassiskt nervöskiss. 3.12 startade jag och då hade det börjat ljusna lite. Vädret var helt perfekt. Det blåste 0 m/s och att få se solen gå upp över en åker som täcktes av dimma var magiskt! 

Ner till Jönköping gick det fort, jag hängde på en klunga de första fem milen innan de stannade för att dricka. Sen cyklade jag själv i ca. 1 mil innan en annan klunga hann ikapp som jag kunde hänga på. Jag var framme i Jönköping 06.30 och det var också mitt första stopp. Där väntade min syster och hennes  kille med en tunnbrödsrulle. Jag gick på toa och de fyllde på mina vattenflaskor. 20 minuter senare cyklade jag där ifrån och var beredd på några långa backar. Habosträckan hade jag bestämt sedan tidigare att ta i min takt och när jag var uppe för alla backarna så väntade några mil raksträcka. Då fick jag följe med en finsk man och vi turades om att dra vilket bidrog med att vi kunde cykla på i ganska bra tempo. Han stannade i Hjo men jag fortsatte till Karlsborg där jag visste att Daniel stod och väntade. Det blev mitt andra stopp och här fyllde jag också på vattenflaskor och åt en bulle (och Marabou som Danne gav mig). 

Nu var det 10 mil kvar till Motala och fram till Hammarsundet gick det bra. Jag hamna bakom en stor klunga och kunde egentligen bara trampa på. Jag gjorde även ett stopp i Hammarsundet för att ta en bulle till då jag kände att min energi började ta slut. Men det var för sent. När det var fyra/fem mil kvar började kroppen kännas sliten. Det var väldigt mycket backar fram till Medevi och att det ”bara” var fyra mil kvar räckte inte. Det var fyra långa mil. Den dialogen jag hade med mig själv hade jag velat spela in. Ena stunden gjorde jag ett försök att hänga med någon klunga som cyklade förbi och andra sekunden gav jag efter och orkade helt enkelt inte. Jag var tom på energi och testade desperat att hälla i mig mitt GT rör men det blev ju bara otroligt sliskigt i munnen och vattnet var slut. Sista milen var jag så matt att jag inte visste om jag skulle orka slutföra loppet (självklart hade jag inte gett upp då men det kändes såå långt kvar till mål). Min pulsklocka hade börjat varna för lågt batteri när det var tre mil kvar så jag stoppade den då. Jag såg att det var möjligt att jag cyklade under elva timmar men i de läget så orkade jag inte ens sträva efter att hamna under elva timmar. Det var när jag såg att jag började närma mig centrum och såg att klockan visade 14.11 som jag fick någon ny energi. 

Och helt plötsligt så var jag i mål. Det gick så fort och det var inte som löplopp då man fick spurta i mål utan helt plötsligt passerade jag en skylt som berättade att min tid slutade registreras här. Och tiden stannade på 10.59 (exakt samma som Vasaloppet). Jag trodde jag skulle cykla på 14 timmar och hade inga som helst visioner kring att cykla snabbt. Men det gick bra och betydligt bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om. 

Daniel mötte mig i mål med rosor och bubbel. Det var svårt att hålla tårarna borta och jag var så otroligt lättade över att vara i mål. Och jag var så jäkla hungrig!! Jag tror ärligt talat det syntes två langos i mina ögon. Så det första ja gjorde var att gå till Langosvagnen och trycka i min en sådan. Lyckan som infann sig när det inte var någon kö och när jag fick den med en gång är svår att beskriva ;-) 

Jag älskar den här bilden. Bevis på hur trött jag kände mig men hur gärna jag ville äta!

Jag tog den klassiska målbilden, köpte En Svensk Klassiker t-shirt (ett annat inlägg om det) och sen skulle vi cykla tillbaka till campingen. Jag säger bara AJ min rumpa och den cyklelturen var nog den mest smärtsamma någonsin. Men det var typ det enda som gjorde ont. Jag hade lite ont i knäna under kvällen men dagen efter så var min kropp som vanligt. Det är helt otroligt att det kan vara så och det är ännu ett bevis på att det lönar sig att komma förberedd till ett lopp. Det är också helt otroligt att jag har cyklat 30 mil och att jag gjorde det med diskbråck. Jag var helt inställd på att jag kanske skulle behöva bryta p.ga. att min rygg inte skulle klara. Men det behövde jag inte och det är en vinst i sig. Nu kommer dock mitt fokus ligga på att bli smärtfri i ryggen innan jag anmäler mig till något lopp. Och ja, jag kommer vilja cykla runt Vättern igen. 

Slut på rapporten och tack för alla hejarop och pepp inför den här utmaningen.

Utmattad kropp

Det som inte fick hända hände. Jag vaknade med en sjukt ond hals och feber i måndags. Oväntat? Nej egentligen inte. Mitt tempo har varit för högt under denna våren och när skolan var över var det som om luften rann ur mig. Jag blir alltid sjuk när jag slappnar av. Fick stanna hemma från jobbet i två dagar. Jag har sovit, ätit, tittat på film och sovit lite till i två dagar. Tack och lov var det den bästa medicinen och jag vaknade pigg och utvilad i morse. 

Det var väl inte den uppladdningen jag hade tänkt ha inför Vätternrundan men nu blev det så. Jag har boostat kroppen med en massa bra mat istället och mycket vila. Och vem vet, det kanske var just den uppladdningen som min kropp behövde inför detta loppet. Jag är förväntansfull och lite pirrig inför lördagens äventyr. Det ska bli en spännande upplevelse och jag hoppas jag kan njuta hela vägen runt Vättern. 

Igår var det så varmt och skönt och jag blev sugen på något gott att dricka. Jag har druckit så mycket vatten under dessa två dagar så var lite trött på det. Istället gjorde jag en god alkoholfri läskande dryck. Den är dessutom fri från socker så känner du för att festa till det med en drink frukost, lunch och middag så varför inte liksom? 

Basen är ingefärsshot (se till att alltid ha en flaska av den i kylen, användbar till mycket).  Krossa is och mynta och lägg i ett glas. Fyll med hälften ingefärsshot och resten vatten alt. mineralvatten. Skiva citron och toppa med mynta. Jag fick jordgubbsmynta av farmor och farfar i examenspresent och använde mig av den, supergott! 

 

Müsli i stekpannan

God morgon!

Jag har haft en liten dipp gällande träningen de senaste två veckorna. Det var precis som om luften gick ur mig när examensarbetet började bli klart. Jag har lyssnat på kroppen och inte tränat på lika mycket som vanligt. Den här veckan har jag inte ens haft ute cykeln vilket känns lite konstigt. Jag har cyklat tre gånger i veckan sedan mars månad typ. I morgon hoppas jag på att det håller upp så jag kan få till ett sista långpass innan nästa helg. Hur sjukt är det inte att jag ska cykla 30 mil om en vecka? 

Annars då? Hur mår ni? Jag startade min morgon med en promenad i skogen. Fåglarna kvittrar så mycket på morgonen och för mig är det så fridfullt. Väl hemma gjorde jag i ordning en god frukost. Då jag inte hade någon müsli kvar så gjorde jag en snabbvariant av min annars ugnsrostade granola – nämligen i stekpannan. Jag skippar dock bananen och honungen och kör enbart på de torra ingredienserna  och kokosolja som jag steker i. 

Till detta gjorde jag en smoothie på banan, mango, hallon och mandeldryck. Jag tycker det är mycket godare att toppa smoothien med müsli än en tallrik med fil. Jag stekte även två ägg och så hade Daniel kokat kaffe till mig innan han åkte iväg – det är kärlek de! Vad äter du helst till frukost? 

Examen i folkhälsovetenskap

Idag är det en vecka sedan jag tog examen i folkhälsovetenskap. Två år har sprungit iväg och jag är så förbaskat stolt över att jag klarade det. Så många gånger jag har övervägt att strunta i allt men i samma andetag bitit ihop. Förstå mig rätt, det har varit otroligt spännande och lärorikt att plugga. Jag har lärt mig mycket och förstått att det är detta spåret jag vill inrikta mig på i framtiden. Sista året har bara varit väldigt hektiskt då jag valde att gå upp i tid på jobbet. Från 40-75% och det är faktiskt inget jag rekommenderar något nu med facit i hand. Det gick men det hade inte gått en vecka till känner jag nu. Men nu är det över, vi är godkända på examensarbetet och det enda jag har kvar är att skicka efter mitt examensbevis. Det ska jag rama in och hänga på mitt kontor.

Jäklar så härligt att jag grejade det. 

 

Sommaren är här nu

Det är något slags lugn som börjat lägga sig i min kropp. Jag ser slutet på skolan och början på lite mer fritid. Första utkastet till examensarbetet är i stort sett klart och på onsdag skickar vi in det. Nästa vecka ska vi opponera på varandra och efter det är det förhoppningsvis bara några kompletteringar sen är jag ta mig tusan klar!! Det går inte att beskriva lättnaden. Förstå mig rätt, det har varit jättekul att plugga och det har varit intressanta kurser men nu är jag trött på det.

Hoppas eran helg har varit bra. Min har varit lugn och skön. I fredags tog Daniel med mig ut på sjön i den nya båten, äntligen är den tiden här igen! Långa, ljusa, ljumna kvällar på sjön. Vi gick i land på en liten strand och grillade, åt jordgubbar och pratade. Så härligt och så energigivande! 

Den här veckan kommer nog tuffa på som vanligt. En ledig dag mitt i veckan och ett cykellopp på söndag, annars är det jobb, plugg och träning som står på mitt schema. 

Vad hittar ni på?

Eftersom vi inte dricker alkohol speciellt ofta, och verkligen inte på sjön, så passar En God Dryck perfekt att skåla in sommaren med. Finns både som vitt och rosé, supergott alkoholfritt alternativ som inte är så sliskigt. 

Nu smakar jordgubbarna jordgubbe men snart är dom svenska jordgubbarna här och det är det absolut bästa. 

Min fina Daniel stod för middagen och jag åt jordgubbar. 

Spegelblank sjö och solnedgång! 

« Äldre inlägg

© 2017 MELLBERG WELLNESS

Tema av Anders NorenUpp ↑