Våga möt din smärta

Hur duktig är du på att möta din smärta och framförallt reflektera över varför den finns där? Idag är det så lätt att bara ta en värktablett mot ont i magen eller huvudet och fortsätta i samma tempo som tidigare. Vi har inte tid att möta smärtan i vårt redan tuffa livspussel. Missförstå mig rätt, värktabletter är bra när det väl behövs. Frågan är väl snarare om det behövs riktigt så ofta som många använder det?

Hur vore det om du stannade upp när det är tredje dagen med ont i magen? Innan du stoppar i dig värktabletten, fundera kring vad orsaken kan vara. Magont kan bero på många olika faktorer och stress är en utav dem. Kan din smärta i nacken, huvudet och ryggen höra ihop med magsmärtan och den höga stressnivån som du utsätter din kropp för just nu? 

Det är lätt att bara köra på utan att riktigt känna efter hur vi egentligen mår. Jag tog en alvedon så fort jag kände tendens till ont i ryggen för något år sedan. Rädslan av att möta smärtan och inte ”ha tid” att hantera den just då var starkare än viljan att bena ut orsaken. När jag väl vågade möta smärtan, som kunde vara outhärdlig i vissa stunder, lärde jag mig också när det var som värst och vad som orsakade det. Det tog lång tid att bli smärtfri och i vissa perioder nu möter jag den igen. Men då vet jag oftast vad orsaken är och göra en förändring innan jag tar till smärtlindring. Vet vi bara vad  som utlöser smärtan kan det vara relativt enkelt att göra en förändring för att slippa den. 

Så återigen, du kanske borde se över vad orsaken till magsmärtan eller nacksmärtan. Drar du ner på tempot, avsäger dig en jobbig uppgift som tar för mycket energi och är lite snällare mot dig själv så kanske det försvinner utan att stoppa i dig en värktablett. Ta hand om dig ♥

En längtan efter ljus

Det kan väl omöjligt bara vara jag som längtar efter solljus? Lyckan igår när solen tittade fram vid lunchtid beskriver nog min längtan rätt så bra. Jag tror vi påverkas mer än vad vi tror av den här tiden på året. Det är mörkt och det är grått och det går inte göra något åt om en inte flyttar ifrån Sverige. För mig är inte det ett alternativ så då får jag göra det bästa av situationen. 

Bild från igår, när solen tittade fram precis innan den gick ner. 

Tänk kvällar som dessa. Klockan är sju på kvällen, vi sitter i t-shirt och njuter till fullo av stunden där och då. 

Vill ni ha några tips för att motverka tröttheten eller framförallt segheten som är lätt att uppleva såhär års?

Ja, här kommer tre i alla fall. 

  1. Har du möjlighet, vistas ute en stund mitt på dagen då det är som ljusast. Du kanske hinner gå ut på lunchrasten en liten stund? Du behöver inte gå en lång promenad men varför inte ta kaffet utomhus istället? Faktum är att jag tror du jobbar bättre på eftermiddagen om du unnar dig en stund utomhus.
  2. Det är faktiskt rekommenderat att ta D-vitamin såhär års så gör du inte det så är det en bra idé att göra det om du känner dig trött. Under sommarhalvåret räcker det att vi vistas utomhus en stund varje dag för att täcka upp behovet, men det är svårt att nå upp till det under vinterhalvåret. Det finns såklart mat som innehåller D-vitamin, mjölk är t.ex. berikat med D-vitamin.
  3. Träna! Ja, det hjälper faktiskt mot trötthet. Hitta något som du tycker är kul och känner att du får energi utav. Jag föredrar att träna utomhus  oavsett årstid, frisk luft får mig att känna mig piggare. 

Det finns såklart mer bra tips men de tänkte jag att ni kunde dela med er utav!

Dessa morgonpromenader är inte helt fy skam heller. Frost och soluppgång!

Frukostfavorit just nu

God morgon!

Vad äter du helst till frukost? Jag är inne i en period där jag äter keso, turkisk yoghurt och müsli toppat med någon frukt eller bär. För att hålla mättnad fram till lunch så äter jag även två kokta eller stekta ägg till. 

Den här drömmiga frukostvyn känns långt borta just nu,

Igår gjorde jag en ny laddning med müsli. Varje gång jag tänker ”äh, jag köper den här gånger” slutar det med att jag står bland alla olika sorter och hittar ingen som uppfyller kriterierna. Den ska vara sockerfri, innehålla ingredienser som jag känner till och kan köpa i mataffären. Det blir allltid så att jag köper med mig div. nötter och frön, åker hem och gör egen. I längden blir det billigare, godare och bättre. Och anledningen till att jag tänkte köpa är oftast för jag inte hinner göra egen. Men ärligt talat, det tar max 5 minuter att förbereda och 15-20 minuter i ugnen. Det är inte så tidskrävande direkt.  

Müslin jag gjorde igår innehåller följande ingredienser (några mått har jag tyvärr inte så jag bara häller i en skål).

Havregryn
Linfrön
Chiafrön
Solroskärnor
Pumpafrön
Kakao
Kanel
Flingsalt
Smält kokosolja blandat med lite honung
Hackade valnötter 

Blanda samtliga ingredienser. Se till så att allt blir ”blött” av kokosoljan, då blir det en härlig crunchig smak på müslin. Rosta i 150 grader i ca 15-20 minuter (beror på ugn har jag märkt). Det ska inte bli bränd och det är väldigt lätt att missa den hårfina gränsen. När müslin är färdigrostad blandar jag i dinkelpuffar och russin. 

Testa kombon turkisk yoghurt blandat med keso, den är svårslagen! 

Har du någon favorit kombination till din müsli? 

Vågar du inte besöka gymmet? LÄS!

Är du rädd för att kliva in på gymmet? Känner du dig vilsen och är rädd för att göra fel? Drömmer du om att lyfta tungt men hamnar på crosstrainern varje gång p.ga. att du inte vågar? Jag förstår känslan men önskar att fler kunde se förbi den. För det är ju faktiskt så att vi blir bra på det vi gör. Så ger du gymmet några gånger så lovar jag dig att du känner dig tryggare. Känslan av att klara av att lyfta riktigt riktigt tungt med vetskapen att tekniken är god och du har kontroll över kroppen – jädrar vilken härlig känsla det är ändå. 

Det är synd att många avstår gymmet p.ga. att det är rädda och inte vill göra fel. Jag önskar att jag såg mer tjejer bland de fria vikterna. Igår när jag var på gymmet var jag ensam tjej bland hantlarna. Det är inte de att jag inte känner mig välkommen, men jag förstår de som inte vågar klämma sig in där. Jag önskar även att många tjejer vågade att lyfta riktigt tungt. Att de lämnade crosstrainern och klev upp på podiet. Du blir inte biffig av att köra tunga marklyft, du blir stark. Vem vill inte känna sig stark? En stark kropp blir automatiskt en snygg kropp. Fokuset borde inte ligga på att träna för att bli smalare utan starkare. 

Mina bästa tips till dig som känner dig rädd för
gymmet men så gärna vill träna
 

  1. Ta hjälp! Det finns så många duktiga utbildade personer i anknytning till gymmen som vet vad du ska träna och som gärna visar dig hur du ska göra. Många gym erbjuder en gyminstruktion vid köp av kort, annars finns det i regel personliga tränare i anslutning till gymmen som är guld värt att anlita. 
  2. Besök gymmet på tider då det inte är så mycket folk (om du har möjlighet). På morgonen och förmiddagen samt lite senare på kvällen är det i regel lugnare. Även tidig eftermiddag. Mellan 16-19 brukar det vara som mest folk (kan ju såklart variera). 
  3. Börja med övningar du känner dig bekväm med så du får en trygghetskänsla av att vara på gymmet. Sen kanske kan du utmana dig själv genom att prova något nytt en gång i veckan?
  4. Anmäl dig till en kurs. Det blir allt vanligare att gymmen anordnar kurser till den som vill lära sig mer inom styrketräning. Ju mer du kan och förstår hur kroppen fungerar desto roligare blir träningen. Dessutom blir du säkrare i dig själv och din träning om du kan grunderna bra.
  5. Be någon som är utbildad eller bara allmänt kunnig göra ett träningsprogram åt dig. Det ska ju helst vara anpassat efter dina mål. Då blir det enklare och roligare att träna och du kanske glömmer bort vart du befinner dig och glömmer bort att vara rädd?

Lycka till och vill du ha hjälp av mig är du välkommen att maila till info@annamellberg.se

Läs även Nybörjare på gymmet?

 

Matsedel vecka 3

God morgon!

Det verkade som om det var uppskattat med veckans matsedel så jag publicerar den här veckans meny också. Tre vegetariska alternativ den här veckan och en fiskrätt. Jag skulle vilja bli bättre på att äta fisk men är det något som jag tycker är svårt att tillaga så är det fisk. Sitter du inne på något gott recept så dela gärna med dig.

Den här veckan ser ut att bli betydligt lugnare än förra. Då var det inköpsmässa, PT-kunder efter och innan jobbet och mycket att stå i här hemma. Träningen prioriterades tyvärr bort då och det känner jag av i ryggen med en gång. Så den här veckan tänker jag prioritera den. Har ägnat morgonen åt att göra nya träningsprogram till mig själv och det höjer alltid motivationen.

 

Måndag Spagetti och köttfärssås (matlådor p.ga. hinner inte laga mat ikväll för jag prioriterar att träna och Daniel jobbar)
Tisdag Lins- och fetaostbiffar med gräslök och tomatsallad
Onsdag Italiens blomkålspizza (jag väljer bort skinkan och kör på en vegetarisk variant istället). Kommer nog toppa med tomater också samt göra en god hummus till och en vitkålssallad.
Torsdag Senapsbakad torsk med potatis och blomkål (jag kommer använda broccoli för det finns i vår kyl och behöver användas den här veckan)
Fredag Vi ska på kalas, men för er som inte ska det så rekommenderar jag dessa Kokos Chicken Nuggets 
Lördag Cirtronkyckling med potatismos
Söndag Svampsoppa (gott med något surdegsbröd till). Här byter jag ut grädden mot iMat och får en vegansk soppa. 

Njut av din vecka och unna dig tid åt att göra något för din skull. Kram ♥